Curiozități

Day 19. Drumul de la San Martín de Laspra la Soto de Luina a inceput ușurel, cu dealuri blânde și văi largi, împânzite de pueblos, despărțite din loc în loc de păduri de eucalipt, pline de ciripele. Asta mi-a dat o idee de deodorant permanent, ciudat și nu știu încă dacă cu vreun rost. Am luat câteva frunze și am încercat să mă dau cu câte una, ruptă și mototolit, la sub brațe, să mai sting din mirosul greu de transpirație care mă însoțește mereu aproape imediat ce i-au rucsacul pe spate. Transpir mult, și de la căldura și de la efort, iar briza care a bătut azi mai mereu nu a reușit să mă răcorească destul. Mai am câteva frunze în borseta, să vedem…
Nu am avut azi multe de înregistrat, drumul e monoton, întrerupt ocazional de câte o priveliște a oceanului aflat mereu la câțiva km în dreapta mea. Mă cheamă, mă seduce din când în când cu promisiunea unei băi răcoroase sau a unei zile de leneveală pe plajă. Dar drumul vrea în altă parte.


Și nu am de ales, drumul mă cheamă mai puternic acum. Merg km după km, către 37 cred, pentru că o dată l-am trădat, și, de dimineață, mi-am pus în gând să fac pauza de ora 9 pe malul mării, la San Juan de la Arena. Așa că m-am abătut pe șosea, urmărind GPS-ul, cale de vreo 6-7 km. A meritat, una din pozele de mai sus e a orașului, mic și cochet, ascuns intr-un golf care promitea ape liniștite și port sigur pentru vasele pescarilor. Marea s-a ținut de cuvânt, golful era un paradis atât pentru oameni cât și pentru viețuitoarele terestre. Berăria unde am poposit era deja plină de localnici veseli, pe la 10 când am ajuns, care răzuiau de zor lozuri cu speranța de a câștiga cei 7500 Euro promiși în reclama de pe acestea. În timp ce își savurat cafelele și țigările aferente. Vorbăreți, vii, autentici și în același timp trist înduioșători, cu lozurile, speranțele și grijile lor, uitate pentru o clipă la o întâlnire și o cafea. Mulți vârstnici, unii supraponderali, dar totuși bucuroși ca sunt vii, ca viața e frumoasă chiar dacă nu au câștigat lozul mare și ca soarele strălucește.
Am mai găsit un anunț curios pe o poartă:
20170608_073802
Era liniște în curte, așa că nu am înțeles dacă tăblița mă prevenea că dincolo de gard era un dulău de pază sau mă invita să urechez un teckel prietenos. Am rămas cu curiozitatea nesatisfăcută.
Altă imagine curioasă mi-a trezit interesul pe drum: uite ce isteață rezolvare a problemei șoarecilor din hambar cu grâne și slănină!
20170608_082111
Am crezut inițial că e o raritate, până au început să apară ca ciupercile în fiecare gospodărie, mai mult, unele mai vechi erau plantate pe ceea ce păreau să fie trunchiuri de palmier, mai groase la bază și mai înguste la vârf. Peste ele, câte o piatră plată asigura ca nici cel mai cățărător dintre rozătoare nu era capabil să ajungă la lădoiul cu bunătăți. Poate importăm modelul și la noi?
20170608_120736
Pe urmă o frumusețe de vițelus, cu ochii codați pe jumătate atenți la ciudățenia cu pălărie de peste gard, mozolea de zor niște iarbă, că așa fac vacile mari, uite la mama! Deși mare lucru să fi fost înțărcat deja.
20170608_074239
Păcat de soarta celor mai multe vite din țara asta, exploatate în condiții mizere pentru lapte sau pentru fripturile celor cu două picioare și pălării. La alea nu le-am făcut poze, dar cred ca știți despre ce vorbesc.
Pe la 2, obosit de drum pe asfalt și nehotărât dacă mi-e frig de la vântul răcoros de pe deal sau mi-e cald de la liniștea paradisiaca a satelor din văi, zăresc golful ăsta, și mă hotărăsc ca acolo vreau să poposesc un pic, să le dau picioarelor un răgaz.
20170608_134408
Păcat că restaurantul din poză era închis, aparent pentru un caz de deces, poate al proprietarului, cu un anunț mortuar în geam, sau poate, așa cum am văzut la coborâre, pentru că întreaga localitate era plină de case părăsite sau de vânzare. Aș fi mâncat pe terasa lui, cu priveliștea mării în față.
Am coborât până jos în vale, am regăsit pe neașteptate săgețile directoare pentru drum, și lângă ele, un semn spunând ca la 300 metri la dreapta este de mâncare, de dormit și plaja. Deci, la dreaaapta! Tălpile plângeau deja că se mulțumesc cu un măr din rucsac, un pic de apă și 10 minute fără sandale și ciorapi. Dar, stoice, m-au purtat drumul scurt care se termina pe plajă, la o pensiune care avea și mâncare. Acolo le-am dat pauză, cu mulțumiri că au avut răbdare cu curiozitățile mele. De mâncare, ca de obicei pentru mine, insalata mixta. Saaaau, Tomate Alinado. Cu n de ăla spaniolesc, cu căciulita deasupra. No, române!? Tomate aliniate? 🤔. Chelnerița mi-a promis că sunt “sin carne, sin pescado ” și ca sunt “muy ricas”. No, hai atunci să aliniem tomatele pe gât în jos. A apărut în 2 minute cu o minunăție de salată de roșii în ulei de măsline, botezate din belșug cu usturoi. Care se zice ali în țara asta. No, nealiniate și usturoiate, udate cu o bere, roșiile mi-au asigurat masa de azi, și trebuie să mărturisesc că am folosit toată pâinea din coș să înting ardelenește în sosul de ulei cu usturoi din farfurie. A fost bun.
Ultimii 6 km au fost mai ușori așa, cu burta plină și picioarele mai odihnite, mai ales că Camino a bătut GPS-ul la puncte! Tehnologia mă amenința cu 2 ore și ceva de mers pe ultima parte de drum, cu toate că erau doar 6 km. Mai să cred că urmează ceva Everest mai mic și asturian, de care nu știam. Dar păcăleală, după 1 km în care am urcat de pe plajă, dar nu să îmi scuip plămânii, o săgetuță galbenă, ghidușă, face la mine: psst, psst, lasă prostul de aparat, că nu știe cum merge treaba pe aici, cu pelerinii. Hai la dreapta, prin pădure, pe drumul ăsta la vale, răcoros, lin, de pământ, ce mai, hai la plimbare adevărată. În 40 minute, Camino m-a scos la destinație, la Soto la Luina, unde m-a primit solemnă și ușor sumbră, biserica satului.
20170608_164441
Am găsit și Albergue-ul, nepretențios și plin de fețe cunoscute, cu duș cald și pat primitor, așa că am mai încheiat o etapă din drumul ăsta.
Pe mâine, Camino, pe mâine, dragilor!

Leave a Reply

