ArhiPhon

Din nu stiu ce motiv, oridecateori sunt in preajma unui player ma trezesc ascultand, aproape ca intr-un ritual, aceleasi piese, aceieasi autori, ca si cum nu as putea sa rup puterea obisnuintei si sa aleg altceva, ceva nou, ceva diferit de muzica cu care sunt deja obisnuit. Am incercat sa fac altfel in momentele de lucru la birou, navigand la intamplare printre albume, interpreti si autori, insa experienta a fost mai des frustranta decat satisfacatoare. De obicei starea pe care mi-o crea experimentarea unui stil sau autor nou nu era una in care sa pot cu adevarat integra muzica in experienta clipei aleia. Mai degraba, am simtit cum muzica si cu mine mergem pe doua drumuri paralele iar sufletul meu nu stie sigur pe care dintre cai sa zboare. Asa ca schimbam muzica pe ceva cunoscut, care avea deja un rasunet in experienta anterioara si sufletul meu isi gasea drum spre mine din nou.

Cand in programul Casei de Cultura Permanenta a aparut un slot liber in seara de Marti, am zis ca e momentul sa fac ceva in sensul asta. Mi-am zis: poate daca doua ore nu mai am nici un drum de facut, voi putea sa las muzica sa ma conduca unde vrea ea si sa trezeasca in mine exploratorul si aventurierul.

Stai un pic: asta e downshifting in toata regula, sa iti iei timp sa traiesti experiente, nu sa faci lucruri. Deci, mi-am zis, da! Chiar daca la Casa de Cultura Permanenta ne-am decis ca nu vom fi organizatori de evenimente, de data asta o sa fac o exceptie, pentru mine si calatoriile din mintea mea in lumea plina de necunoscut a muzicii pe care “o am” dar de fapt nu stiu nimic despre ea. Aici am un sistem audio suficient de bun sa ma pot bucura pe deplin de muzica si o atmosfera calda si relaxata care sa ma ajute in calatorie. In spiritul Casei de Cultura Permanente, daca tot avem o resursa la dispozitie, hai s-o impartim cu altii! Si asa, dintr-o idee in alta, s-a nascut un eveniment saptamanal.

In fiecare Marti, de la 18.00 la Casa de Cultura Permanenta este ArhiPhon. Va astept pe toti doritorii, fara nici un fel de conditie sau contributie (dincolo de respectarea regulilor Casei) sa ne plimbam 2 ore impreuna cu muzica. In alte timpuri, cu inregistrari mai vechi sau mai noi, cu genuri muzicale clasice, moderne sau folk, de pe toate continentele. Detaliile vor fi accesibile dinainte pe pagina de Facebook al Casei de Cultura Permanente (https://www.facebook.com/PermanentAcasa) si intr-un eveniment creat anume pentru fiecare intalnire.

La prima editie, desi nu am avut nici un alt partener, cu exceptia lui Negruț, a lui Bruno, Cioco si Fetita, prietenii necuvantatori ai Casei,  cele doua ore au fost unele din momentele acelea in care cu adevarat simti ca viata e minunata. Am ascultat inregistrari inedite ale lui Dinu Lipatti, un pianist roman de geniu, mort la doar 33 ani. Erau inregistrari vechi, ca placile de patefon de pe vremuri, cu patina vremii in zgomotul de fond caracteristic, lasand totusi sa treaca pana la mine farmecul interpretarii si curatenia muzicii. Nu am cuvinte multe despre linistea si pacea, duiosia pe care a lasat-o in sufletul meu un intermezzo de Brahms, curgand sfios printre zgarieturile placii, dar cu adevarat ca in cele doua ore am trait si m-am bucurat!

Urmatoarea oprire, India! Martea viitoare avem o seara de sitar cu Anoushka Shankar, in doua fatete diferite ale acesteia. Detalii pe facebook, la https://www.facebook.com/events/1403951916521860/?ref=22

Dan

Leave a Reply

